Υπουργείο Παιδείας: Οι «µπλε φάκελοι» των δράσεων του υπουργείου Παιδείας
Εκπαίδευση: Τα πρώτα νομοσχέδια για το 2024
Στο Υπουργικό Συµβούλιο της προηγούμενης Τετάρτης (20/12) ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος παρουσίασε το Ενοποιηµένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2024, τους γνωστούς δηλαδή πια «µπλε φακέλους», οι οποίοι περιλαµβάνουν τις δράσεις σε όλα τα επίπεδα που καλείται να προχωρήσει κάθε υπουργείο µέσα στο επόµενο έτος.
Όλα αυτά αθροίζουν περισσότερες από 221 µικρές και µεγάλες µεταρρυθµίσεις, 279 έργα και επενδύσεις και πλέον των 2.000 δράσεων, που αποτελούν τον «οδικό χάρτη» για τη διακυβέρνηση του επόµενου έτους.
Τα πρώτα νοµοσχέδια της νέας χρονιάς
Σύμφωνα με πληροφορίες «τα πρώτα νοµοσχέδια της νέας χρονιάς είναι ήδη έτοιµα και θα εισαχθούν µετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στις αρµόδιες επιτροπές της Βουλής. Βούληση της κυβέρνησης, µάλιστα, είναι να αναζητήσει ευρύτερες συναινέσεις, ώστε, για παράδειγµα, νοµοθετικές πρωτοβουλίες όπως η επιστολική ψήφος και τα ιδιωτικά ΑΕΙ να ψηφιστούν από περισσότερα κόµµατα και από τη µεγάλη πλειοψηφία του Κοινοβουλίου».
Το πρώτο νοµοσχέδιο -που παραµένει σε δηµόσια διαβούλευση µέχρι την Πέµπτη 28 ∆εκεµβρίου- αφορά τις παρεµβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής ∆ικονοµίας.
Ακολουθεί το νοµοσχέδιο που καθιερώνει πρώτη φορά στη χώρα µας το δικαίωµα της επιστολικής ψήφου, που θα ισχύει µόνο για τις ευρωεκλογές και τα εθνικά δηµοψηφίσµατα και θα εφαρµοστεί αρχικά στην ευρωκάλπη της 9ης Ιουνίου.
Τα νοµοσχέδια του υπουργείου Παιδείας
«Ξεκινάμε με το νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, αυτός είναι ο πρώτος μεταρρυθμιστικός μας στόχος...Ακολουθεί ο νόμος για το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο... Αμέσως μετά ο νόμος για την Ανώτατη εκπαίδευση (δημόσια και μη κρατικά Πανεπιστήμια)...και μετά αρχίζει η μεταρρύθμιση για το σχολείο...» δήλωσε τις προηγούμενες μέρες ο υπουργός παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης
Αυτό για την Επαγγελµατική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, που προβλέπει την ενσωµάτωση Επαγγελµατικών Λυκείων, Επαγγελµατικών Σχολών Κατάρτισης και ∆ηµόσιων ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), ενώ ειδικά τα ΙΕΚ θα εξελιχθούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΣΕΑΚ).
Το δεύτερο, που έχει ανοίξει µεγάλο κύκλο πολιτικών αντιδράσεων, είναι το λεγόμενο «Ελεύθερο Πανεπιστήµιο», με λίγα λόγια τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, ένα νομοσχέδιο που θα επιτρέψει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη λειτουργία των λεγόμενων µη κρατικών, µη κερδοσκοπικών πανεπιστηµίων
Με το ίδιο νοµοσχέδιο αλλάζουν πολλά στα δηµόσια ΑΕΙ, από τη διευκόλυνση ενός πανεπιστηµίου να ιδρύει νέα τµήµατα έως τη δηµιουργία µηχανισµού χρηµατοδότησης καινοτόµων ιδεών.
Άρθρο του Κ. Πιερρακάκη στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής
“Το 2024 θα είναι μια χρονιά θεσμοθέτησης και εφαρμογής μεγάλων τομών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Διαθέτουμε ήδη από την προηγούμενη τετραετία μια εργαλειοθήκη σημαντικών μεταρρυθμίσεων τις οποίες είμαστε αποφασισμένοι να ολοκληρώσουμε και να πλαισιώσουμε με νέες. Ταυτόχρονα, καθώς η Παιδεία αποτελεί ένα κατ εξοχήν δυναμικό πεδίο, η επανεξέταση της στρατηγικής μας οφείλει να είναι εξίσου δυναμικά και διαρκής, οδηγώντας σε επιμέρους αλλαγές που θα συμβάλουν αποτελεσματικά στην υλοποίηση των στόχων που έχουμε θέσει.
Σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση επιδίωξή μας είναι το «ανοιχτό σχολείο» Για αυτόν τον λόγο, θα εξετάσουμε πως μπορούμε να κάνουμε κάθε μάθημα πιο ενδιαφέρον και πιο εύκολα αφομοιώσιμο από τους μαθητές. Παράλληλα, θα αξιοποιήσουμε ψηφιακά εργαλεία για να ενισχύσουμε το έργο των δασκάλων. Οι διαδραστικοί πίνακες, η ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία και άλλες δράσεις έρχονται να «μιλήσουν στη γλώσσα» των μαθητών.
Η φιλοσοφία μας για το «ελεύθερο πανεπιστήμιο» κινείται σε δύο κατευθύνσεις. Αφενός, στην απελευθέρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από το κρατικό μονοπώλιο και, αφετέρου, στην απελευθέρωση των δημόσιων πανεπιστημίων μας από αγκυλώσεις και γραφειοκρατία. Θα δημιουργήσουμε τις συνθήκες για την εγκατάσταση και τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων ως παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ, θέτοντας ένα απαιτητικό πλέγμα ακαδημαϊκών και υλικοτεχνικών προδιαγραφών. Την ίδια στιγμή, το δημόσιο πανεπιστήμιο παραμένει η αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας, με πρωτοβουλίες που θα ενισχύσουν την καθημερινότητα της ακαδημαϊκής κοινότητας, δίνοντας έμφαση στην έρευνα, στην καινοτομία και τη διεθνοποίηση των ιδρυμάτων.
Και τέλος ο εκσυγχρονισμός της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης περιλαμβάνει μια σειρά από θεσμικές και οργανωτικές καινοτομίες. Οι κυριότερες από αυτές είναι η ίδρυση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όπου θα συστεγάζονται και θα αλληλεπιδρούν ΙΕΚ, ΕΠΑΛ και Επαγγελματικά Εργαστήρια, η συνολική αναδιάρθρωση των ΙΕΚ με τη μετονομασία τους σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης και την προσθήκη 130 νέων ειδικοτήτων, η διασύνδεση με την αγορά εργασίας και τις τοπικές κοινωνίες και η δημιουργία της ψηφιακής πύλης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Οι παραπάνω παρεμβάσεις συνιστούν τους τρεις πυλώνες της στρατηγικής μας, η οποία περιλαμβάνει πλήθος επιμέρους και ειδικότερων δράσεων, που θα ανακοινώσουμε σύντομα. Πρόκειται για μια στρατηγική που αντανακλά τόσο την πίστη μας στις ικανότητες των μαθητών και των διδασκόντων όσο και την πεποίθησή μας ότι, για να καλλιεργήσουμε και να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτές τις ικανότητες οφείλουμε να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο και ανοιχτό περιβάλλον εκπαίδευσης”.