Ξεκινώντας την επικοινωνία μας...
#Newsletter
Αγαπητοί/ές συνάδελφοι,
Όπως σας είχαμε υποσχεθεί, όλοι εσείς που είστε μέλη της ψηφιακής μας κοινότητας, θα λαμβάνετε σε τακτική μηνιαία βάση ένα ενημερωτικό δελτίο (newsletter) με βάση το οποίο θα σας πληροφορούμε για θέματα, που είναι δύσκολο να βρείτε αλλού και που πάντα αφορούν κρίσιμα εκπαιδευτικά θέματα.
Στόχος μας είναι να σας κρατάμε διαρκώς ενήμερους τόσο για τις πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της ψηφιακής μας κοινότητας, όσο και για ιδέες και εξελίξεις που αφορούν τον χώρο της Εκπαίδευσης και τις διαρκείς προκλήσεις που αυτός αντιμετωπίζει.
Μια χρήσιμη ιδέα
Ο εκπαιδευτικός της τάξης μπορεί σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και ειδικότερα των γονέων/κηδεμόνων της τάξης του, να υιοθετήσει την ιδέα της «Τράπεζας Χρόνου» (Time bank) ώστε να εμπλέξει ενεργά τους γονείς στη ζωή του σχολείου.
Η «Τράπεζα Χρόνου» βασίζεται στη λογική ότι όλοι οι γονείς, εφόσον συμφωνήσουν, βάζουν ένα συγκεκριμένο χρόνο εργασίας ανάλογα με το επάγγελμά τους, ώστε να προσφέρουν μια υπηρεσία για την τάξη και σε αντάλλαγμα παίρνουν έναν ίσο χρόνο εργασίας από έναν άλλο γονέα, ο οποίος επίσης προσφέρει μια υπηρεσία για την τάξη. Έτσι επιτυγχάνεται μεγάλο όφελος τόσο πρακτικό, όσο και σε επίπεδο σύσφιξης των σχέσεων των γονέων με τον εκπαιδευτικό, αλλά και των γονέων μεταξύ τους. Για παράδειγμα σύμφωνα με αυτό το μοντέλο μια μητέρα που είναι μοδίστρα μπορεί να βάλει χρόνο μια ώρα για να ράψει κουρτίνες για τα παράθυρα μιας τάξης και μια άλλη μητέρα που είναι οδοντίατρος μπορεί να έλθει μια ώρα στην τάξη και να μιλήσει για την αξία της στοματικής υγιεινής.
Η ιδέα της «Τράπεζας Χρόνου» μπορεί να εφαρμοστεί και με τους μαθητές με παρόμοια λογική. Για παράδειγμα, κάθε μαθητής ή κάθε ομάδα μαθητών μιας τάξης μπορεί να προσφέρει μια υπηρεσία στην τάξη (π.χ. τη διακόσμησή της) και ως αντάλλαγμα να δεχθεί τις υπηρεσίες άλλων μαθητών ή άλλων ομάδων μαθητών (π.χ. την καθαριότητα της τάξης).
Η ιδέα λειτουργεί καλύτερα σε επίπεδο τάξεων αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί και σε επίπεδο μιας ολόκληρης σχολικής μονάδας. Βασικές προϋποθέσεις επιτυχίας της είναι ότι: α) κάθε εργασία ανατίθεται σε εθελοντική βάση και με βάση τις ιδιαίτερες ικανότητες του κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας και β) η προσφορά χρόνου εργασίας είναι περίπου ισότιμη για όλους.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της ιδέας είναι ότι εγκαθιστά μια δίκαιη και διαφανή διαδικασία ώστε όλοι να προσφέρουν με βάση τις ικανότητες και τις δυνατότητές τους στη σχολική κοινότητα, αξιοποιώντας έτσι και εμπλέκοντας πολλές δυνάμεις. Από την άλλη, κάποιο μειονέκτημα της ιδέας είναι ότι απαιτεί μια στοιχειώδη οργάνωση και εποπτεία. Σίγουρα όμως τα οφέλη είναι πολύ περισσότερα και σημαντικότερα από τα όποια μειονεκτήματα.
Για περισσότερες τέτοιες ιδέες, πηγαίνετε στο μάθημα Σχέσεις σχολείου-οικογένειας: Πρακτικές για μια ποιοτική συνεργασία και για την αποφυγή και αντιμετώπιση συγκρούσεων.
Η Ελληνική εκπαίδευση στον κόσμο
Το 35% των εκπαιδευτικών (σχεδόν 1 στους 3) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι κατά μέσο όρο άνω των 50 ετών στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ και επομένως οι περισσότεροι από αυτούς θα συνταξιοδοτηθούν εντός της επόμενης δεκαετίας. Στην Ελλάδα ωστόσο τα αντίστοιχα ποσοστά εκπαιδευτικών άνω των 50 ετών είναι αυξημένα σε όλες τις βαθμίδες.
Συγκεκριμένα, άνω των 50 ετών είναι το 44% των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, το 55% στα Γυμνάσια και το 61% στα Λύκεια. Η κατάσταση αυτή είναι εν μέρει αποτέλεσμα των μη μόνιμων διορισμών τα αρκετά τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο σηματοδοτούν ένα σημαντικό πρόβλημα για το Ελληνικό σχολείο που χρειάζεται να ενισχυθεί σημαντικά με διορισμούς νέων εκπαιδευτικών.
Πηγή: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/d7b2cfae-en/index.html?itemId=/content/component/d7b2cfae-en
Ματιές στο
μέλλον της
Εκπαίδευσης
Πρόσφατα (τον Οκτώβριο του 2022) άρχισε να κυκλοφορεί ευρέως στο διαδίκτυο μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, στην οποία ο χρήστης μπορεί να θέσει ένα ερώτημα για οποιοδήποτε θέμα και να λάβει γραπτή απάντηση. Η εφαρμογή ανταποκρίνεται εξαιρετικά στα Αγγλικά και πολύ καλά στα Ελληνικά παράγοντας πρωτότυπα κείμενα, τα οποία επί του παρόντος δεν μπορούν με κάποιο τρόπο να ανιχνευθούν ως προϊόν «μηχανής».. Μάλιστα, εάν δυο διαφορετικοί χρήστες ζητήσουν το ίδιο κείμενο (ίδιων προδιαγραφών και θεματολογίας), το αποτέλεσμα που θα πάρουν θα είναι εξίσου καλό αλλά διαφορετικό! Η εφαρμογή αυτή παράγει κάθε είδους κείμενα μπαίνοντας μάλιστα και σε διάλογο με το χρήστη. Η ομάδα μας το δοκίμασε και διαπίστωσε ότι δημιουργεί επιστημονικά έγκυρα κείμενα και δουλεύει παράγοντας καλά κείμενα σε πολλά διαφορετικά πεδία. Λύνει ακόμα και ασκήσεις Μαθηματικών!
Όπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς η σχετική εφαρμογή έρχεται από τις ΗΠΑ για να τα αλλάξει όλα στην εκπαίδευση. Τι νόημα έχουν πια οι εργασίες μαθητών ή φοιτητών, εάν τις έχει φτιάξει η εφαρμογή; Πώς θα ελέγξει ο εκπαιδευτικός τι έχουν καταλάβει πραγματικά οι μαθητές και τι τους έχει παραγάγει η εφαρμογή χωρίς απολύτως καμία δική τους συμμετοχή; Μπορεί φυσικά κανείς να σκεφθεί και πολλές άλλες επιπτώσεις.
Ένα είναι σίγουρο: πως η εκπαίδευση δεν θα είναι πια ποτέ η ίδια. Αυτό ήδη έχει αρχίσει να γίνεται συνείδηση στις ΗΠΑ αλλά και στις άλλες χώρες, όπου σταδιακά η εφαρμογή γίνεται γνωστή.
Μπορείτε να δείτε και μόνοι σας τις δυνατότητες της συγκεκριμένης εφαρμογής επισκεπτόμενοι τη διεύθυνση: https://openai.com/blog/chatgpt/.
Μην αποθαρρυνθείτε αν δεν μπορέσετε να συνδεθείτε αμέσως! Αυτό οφείλεται στην εξαιρετικά μεγάλη επισκεψιμότητα στην εφαρμογή.
Επιπλέον μπορείτε να δείτε κάποιες πρώτες αντιδράσεις για αυτή στο άρθρο που βρίσκεται στη διεύθυνση: https://www.kathimerini.gr/world/562232422/chatgpt-pos-mia-efarmogi-technitis-noimosynis-xanagrafei-toys-kanones-stin-ekpaideysi/