Newsletter Απριλίου

Μια χρήσιμη ιδέα 

Η «συμφιλίωση» των μαθητών με το σχολικό χώρο ως δράση ενίσχυσης της σχολικής ζωής και αποφυγής φαινομένων βανδαλισμού και καταστροφών

Είναι συχνά τα φαινόμενα καταστροφών και βανδαλισμού των σχολικών χώρων και του εξοπλισμού τους (θρανία, Η/Υ, κ.λπ.). Τα φαινόμενα αυτά καταδεικνύουν ένα φτωχό παιδαγωγικό κλίμα, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες, επειδή δεν αντιλαμβάνονται τον σχολικό χώρο ως οικείο αλλά μάλλον ως εχθρικό, δεν αισθάνονται κανένα ιδιαίτερο ηθικό φραγμό να τον βανδαλίσουν. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα, είναι καλό το σχολείο να οργανώνει δράσεις που θα κάνουν τους/τις μαθητές/τριες να αισθανθούν πως ο σχολικός χώρος τους «ανήκει» συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στη διαμόρφωσή του.Προς την κατεύθυνση αυτή μπορεί να λειτουργήσουν δράσεις όπως οι ακόλουθες:

• Δημιουργία εθελοντικών ομάδων μαθητών/τριών για δράσεις φροντίδας και καλλωπισμού των σχολικών χώρων, μέσα από τις οποίες θα αποκτήσουν μια καλή σχέση με τις κτιριακές υποδομές και τον εξοπλισμό του σχολείου (π.χ. ομάδα γκραφίτι, ομάδα φροντίδας των κήπων και των παρτεριών του σχολείου, ομάδα καθαριότητας της αυλής, ομάδα χριστουγεννιάτικου στολισμού, κ.λπ.).

• Διακόσμηση της κάθε αίθουσας διδασκαλίας με προσωπικά αντικείμενα των μαθητών/τριών (π.χ. φωτογραφίες τους) ή με βάση το προσωπικό τους γούστο.

• Διάθεση των σχολικών χώρων για δραστηριότητες (π.χ. μουσικές συναυλίες, θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις) που διοργανώνουν με δική τους πρωτοβουλία οι μαθητές.

• Κατασκευή πίνακα ανακοινώσεων στους κοινόχρηστους χώρους των σχολείων, όπου οι μαθητές θα μπορούν να εκθέτουν τις δικές τους δημιουργίες.

• Θέσπιση ενός ετήσιου διαγωνισμού ταμπλό / διακόσμησης τάξης, όπου θα δίνεται έπαθλο σε ένα τμήμα κάθε τέλος τετραμήνου για την καθαρότερη και ομορφότερα διακοσμημένη τάξη. Το έπαθλο θα δίνεται έπειτα από σχετική ψηφοφορία των μαθητών/τριων όλων των τμημάτων.Τέτοιες δράσεις είναι βέβαιο πως μπορούν να κάνουν τους/τις μαθητές/τριες να αισθανθούν δικό τους το σχολικό χώρο και άρα να θέλουν να τον φροντίζουν και να τον προστατεύουν από βανδαλισμούς και καταστροφές. Για να πάρετε περισσότερες ιδέες για την αντιμετώπιση φαινομένων ενδοσχολικής παραβατικότητας επισκεφθείτε το αντίστοιχο μάθημα στη διεύθυνση: https://edupath.gr/course/endosxoliki-paravatikotita

Η Ελληνική εκπαίδευση στον κόσμο

Η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά στη συμμετοχή των παιδιών στο σύστημα της προσχολικής εκπαίδευσης έναντι των άλλων χωρών της Ε.Ε.

Όπως πολύ ανάγλυφα κατέδειξε η πρόσφατη μελέτη της Ε.Ε. με τίτλο European Commission’s Education and Training Monitor 2022, η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα σε επίπεδο Ε.Ε. ως προς το ποσοστό των παιδιών ηλικίας 3-6 ετών τα οποία συμμετέχουν στο σύστημα προσχολικής εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία του 2020 μόλις το 71.3% των παιδιών αυτής της ηλικίας λαμβάνει προσχολική εκπαίδευση, όταν το αντίστοιχο μέσο ευρωπαϊκό ποσοστό είναι 93% και ως στόχος έχει τεθεί το ποσοστό αυτό να αυξηθεί έως το 2030 στο 96%.

Δεδομένης της σημασίας που έχει η προσχολική εκπαίδευση για το εκπαιδευτικό μέλλον όλων των παιδιών, η υστέρηση αυτή είναι σημαντική. Είναι χαρακτηριστικό πως όπως δείχνουν μελέτες του ΟΟΣΑ παιδιά που έχουν λάβει προσχολική εκπαίδευση επιτυγχάνουν τουλάχιστον 30% καλύτερες επιδόσεις στην ηλικία των 15 ετών σε σύγκριση με τα παιδιά που δεν έχουν λάβει τέτοια εκπαίδευση.

Ματιές στο μέλλον της Εκπαίδευσης

Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης DALL-E2 το οποίο μπορεί να παραγάγει οποιαδήποτε εικόνα με βάση μια οποιαδήποτε άλλη εικόνα ή μια απλή λεκτική περιγραφή
Η παραγωγή και επίδειξη εικόνων και εν γένει απεικονιστικού υλικού αποτελεί σημαντικό μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το λογισμικό DALL-E2 το οποίο στηρίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη είναι μια μεγάλη επανάσταση καθώς επιτρέπει την αυτόματη παραγωγή εικόνων διαφόρων τύπων (ρεαλιστικές, εικαστικές, emoji, κ.λπ.), τη μετατροπή ενός τύπου σε έναν άλλο (π.χ. μια ρεαλιστική φωτογραφία ενός ατόμου σε πορτραίτο με βάση συγκεκριμένη τεχνοτροπία και τεχνική ζωγράφου), τη μετατροπή μιας λεκτικής περιγραφής σε εικόνα (π.χ. μια γάτα που παίζει ποδόσφαιρο), τη μετακίνηση ενός στοιχείου σε άλλη θέση μέσα στην ίδια εικόνα και πολλά άλλα. Πώς θα ήταν η Κλεοπάτρα αν την σχεδίαζε ο Ντα Βίντσι; Δείτε στη φωτογραφία που ακολουθεί, πώς απάντησε στο ερώτημα η DALL-E2.Η διαδικασία της χρήσης της εφαρμογής είναι πολύ απλή. Απαιτείται μόνο η εγγραφή, που είναι δωρεάν. Μπορείτε να εγγραφείτε στην εφαρμογή ακολουθώντας το σύνδεσμο: https://openai.com/product/dall-e-2.

Εφεξής μπορείτε να μας στέλνετε τις δικές σας πρωτότυπες ιδέες που έχετε οι ίδιοι/ες υλοποιήσει για τη βελτίωση της σχολικής ζωής και της διδακτικής διαδικασίας περιγράφοντάς τις σε ένα κείμενο έως 300 λέξεις. Η αποστολή μπορεί να γίνει στη διεύθυνση orestis.tzaos@elearningsolutions.gr. Θα επιλεγούν οι καλύτερες από αυτές και θα συμπεριληφθούν στην ενότητα «Μια Χρήσιμη Ιδέα», που θα παρουσιάσουμε σε επόμενο ενημερωτικό μας δελτίο. Φυσικά η παρουσίαση θα γίνει με πλήρη αναφορά του ονόματός σας και του σχολείου που υπηρετείτε και θα μπορούν να τη δουν τουλάχιστον 1.500 εκπαιδευτικοί, που είναι ήδη συνδρομητές της πλατφόρμας μας.

Στην ίδια διεύθυνση, όπως παραπάνω, μπορείτε να μας στέλνετε ενδιαφέρουσες καινοτομίες, που ενδέχεται να επιδράσουν στο μέλλον της Εκπαίδευσης. Η επιστημονική μας ομάδα θα επιλέξει κάποιες από αυτές για να συμπεριληφθούν στην ενότητα «Ματιές στο μέλλον της Εκπαίδευσης» προσεχών ενημερωτικών δελτίων. Και στην περίπτωση αυτή θα αναφέρουμε το ονοματεπώνυμο και το σχολείο, όπου υπηρετείτε.