Newsletter Φεβρουαρίου
Μια χρήσιμη ιδέα
Ο εκπαιδευτικός της τάξης μπορεί σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και ειδικότερα των γονέων/κηδεμόνων της τάξης του, να υιοθετήσει την ιδέα της «Τράπεζας Χρόνου» (Time bank) ώστε να εμπλέξει ενεργά τους γονείς στη ζωή του σχολείου.
Η «Τράπεζα Χρόνου» βασίζεται στη λογική ότι όλοι οι γονείς, εφόσον συμφωνήσουν, βάζουν ένα συγκεκριμένο χρόνο εργασίας ανάλογα με το επάγγελμά τους, ώστε να προσφέρουν μια υπηρεσία για την τάξη και σε αντάλλαγμα παίρνουν έναν ίσο χρόνο εργασίας από έναν άλλο γονέα, ο οποίος επίσης προσφέρει μια υπηρεσία για την τάξη. Έτσι επιτυγχάνεται μεγάλο όφελος τόσο πρακτικό, όσο και σε επίπεδο σύσφιξης των σχέσεων των γονέων με τον εκπαιδευτικό, αλλά και των γονέων μεταξύ τους. Για παράδειγμα σύμφωνα με αυτό το μοντέλο μια μητέρα που είναι μοδίστρα μπορεί να βάλει χρόνο μια ώρα για να ράψει κουρτίνες για τα παράθυρα μιας τάξης και μια άλλη μητέρα που είναι οδοντίατρος μπορεί να έλθει μια ώρα στην τάξη και να μιλήσει για την αξία της στοματικής υγιεινής.
Η ιδέα της «Τράπεζας Χρόνου» μπορεί να εφαρμοστεί και με τους μαθητές με παρόμοια λογική. Για παράδειγμα, κάθε μαθητής ή κάθε ομάδα μαθητών μιας τάξης μπορεί να προσφέρει μια υπηρεσία στην τάξη (π.χ. τη διακόσμησή της) και ως αντάλλαγμα να δεχθεί τις υπηρεσίες άλλων μαθητών ή άλλων ομάδων μαθητών (π.χ. την καθαριότητα της τάξης).
Η ιδέα λειτουργεί καλύτερα σε επίπεδο τάξεων αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί και σε επίπεδο μιας ολόκληρης σχολικής μονάδας. Βασικές προϋποθέσεις επιτυχίας της είναι ότι: α) κάθε εργασία ανατίθεται σε εθελοντική βάση και με βάση τις ιδιαίτερες ικανότητες του κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας και β) η προσφορά χρόνου εργασίας είναι περίπου ισότιμη για όλους.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της ιδέας είναι ότι εγκαθιστά μια δίκαιη και διαφανή διαδικασία ώστε όλοι να προσφέρουν με βάση τις ικανότητες και τις δυνατότητές τους στη σχολική κοινότητα, αξιοποιώντας έτσι και εμπλέκοντας πολλές δυνάμεις. Από την άλλη, κάποιο μειονέκτημα της ιδέας είναι ότι απαιτεί μια στοιχειώδη οργάνωση και εποπτεία. Σίγουρα όμως τα οφέλη είναι πολύ περισσότερα και σημαντικότερα από τα όποια μειονεκτήματα.
Για περισσότερες τέτοιες ιδέες, πηγαίνετε στο μάθημα Σχέσεις σχολείου-οικογένειας: Πρακτικές για μια ποιοτική συνεργασία και για την αποφυγή και αντιμετώπιση συγκρούσεων.
Η Ελληνική εκπαίδευση στον κόσμο
Το 35% των εκπαιδευτικών (σχεδόν 1 στους 3) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι κατά μέσο όρο άνω των 50 ετών στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ και επομένως οι περισσότεροι από αυτούς θα συνταξιοδοτηθούν εντός της επόμενης δεκαετίας. Στην Ελλάδα ωστόσο τα αντίστοιχα ποσοστά εκπαιδευτικών άνω των 50 ετών είναι αυξημένα σε όλες τις βαθμίδες.
Συγκεκριμένα, άνω των 50 ετών είναι το 44% των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, το 55% στα Γυμνάσια και το 61% στα Λύκεια. Η κατάσταση αυτή είναι εν μέρει αποτέλεσμα των μη μόνιμων διορισμών τα αρκετά τελευταία χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο σηματοδοτούν ένα σημαντικό πρόβλημα για το Ελληνικό σχολείο που χρειάζεται να ενισχυθεί σημαντικά με διορισμούς νέων εκπαιδευτικών.