Newsletter Ιανουαρίου 2024

Μια χρήσιμη ιδέα 

Ο γρίφος της εβδομάδας στο σχολείο

Κάθε εβδομάδα, σε συγκεκριμένο εμφανές σημείο του σχολείου (π.χ. στον κεντρικό πίνακα ανακοινώσεων, στην ιστοσελίδα του σχολείου) αναρτάται ένας γρίφος προς επίλυση. Αυτή η δραστηριότητα δεν αφορά ανάκληση γνώσεων πληροφοριακού τύπου, αλλά αποτελεί διανοητική πρόκληση που απαιτεί δημιουργικό και κριτικό τρόπο σκέψης. Οι μαθητές/τριες μπορούν να απαντήσουν το γρίφο είτε μόνοι τους είτε συνεργαζόμενοι σε ομάδες. Στο τέλος της εβδομάδας οι νικητές επιβραβεύονται με κάτι συμβολικό (ένα δώρο, ένα μικρό βραβείο, έναν έπαινο, κ.λπ.). Οι γρίφοι μπορούν να διαφοροποιούνται ανάλογα με το ηλικιακό επίπεδο των παιδιών. Η ενασχόληση των παιδιών με την επίλυση των γρίφων αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα νοητική, παιγνιώδη απασχόληση, ενώ παράλληλα ενδέχεται να αποκαλύψει τις ιδιαίτερες νοητικές ικανότητες ορισμένων μαθητών/τριών.

Παράδειγμα γρίφου: Ποια λέξη που έχει 5 γράμματα προφέρουν «λάθος» όλοι ανεξαιρέτως οι άνθρωποι άσχετα με την μόρφωση που έχουν;

Απάντηση: Μα…..την ίδια την λέξη «λάθος».


Παράδειγμα 2:
Ανακοινώσεις του τύπου «Η καλή είδηση της εβδομάδας»: κάθε Παρασκευή στην πρωινή συγκέντρωση ένας μαθητής/μια μαθήτρια αναλαμβάνει να κοινοποιήσει μια καλή είδηση, π.χ. μπορεί να αφορά κάποιον συμμαθητή/τρια που διακρίθηκε σε διαγωνισμό, μια καλή πράξη, μια ευχάριστη στιγμή στο σχολείο, κ.ο.κ.

Η Ελληνική εκπαίδευση στον κόσμο

Στην Ελλάδα οι ώρες διδασκαλίας στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο είναι λιγότερες από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ

Στην Ελλάδα οι υποχρεωτικές ώρες διδασκαλίας και στις δυο βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Δημοτικό και Γυμνάσιο) είναι αρκετά κάτω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, στο Δημοτικό οι πραγματικές ετήσιες ώρες διδασκαλίας είναι 4.437, όταν αντίστοιχα ο μέσος όρος στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ είναι 4.590 ώρες (απόκλιση από την Ελλάδα 153 ώρες οι οποίες αντιστοιχούν σε περίπου μια εβδομάδα επιπλέον μαθημάτων).

Αντιστοίχως στο Γυμνάσιο, οι πραγματικές ετήσιες ώρες διδασκαλίας είναι 2.317, όταν αντίστοιχα ο μέσος όρος στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ είναι 3.048 ώρες (απόκλιση από την Ελλάδα 731 ώρες οι οποίες αντιστοιχούν σε 7,3 εβδομάδες επιπλέον μαθημάτων). Οι αποκλίσεις οφείλονται είτε στη διαφορετική διάρκεια του σχολικού έτους, είτε στη διαφορετική ημερήσια διάρκεια των μαθημάτων στις επιμέρους χώρες.



Πηγή: OECD, (2023). Education at a Glance. Paris. (προσβάσιμο στη διεύθυνση:
https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en).

Ματιές στο μέλλον της Εκπαίδευσης

Η εκτεταμένη πραγματικότητα (extended reality ή XR) είναι ένας συνδυασμός των τεχνολογιών της εικονικής πραγματικότητας (VR), της επαυξημένης πραγματικότητας (AR) και της μικτής πραγματικότητας (MR), με βάση την οποία κάποιος μπορεί να κατασκευάσει εικονικά μοντέλα του πραγματικού κόσμου. Για παράδειγμα, πλατφόρμες εκτεταμένης πραγματικότητας, όπως είναι αυτή της Google Expeditions, δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να ξεναγήσουν εικονικά τις τάξεις τους σε ένα μουσείο σαν το Λούβρο ή να τους οδηγήσουν σε μια περιήγηση της Αρκτικής τούνδρας. Επιπλέον, διάφορες εφαρμογές της εκτεταμένης πραγματικότητας επιτρέπουν στους/στις μαθητές/τριες να βιώσουν σημαντικά ιστορικά γεγονότα.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα στη διεύθυνση: https://www.magineu.com/journals/extended-reality-xr-in-education-xr-in-k12-education/

Το μοριοδοτούμενο πρόγραμμα επιμόρφωσης με τίτλο «Διαχείριση Σχολικής Ζωής: Ηγεσία, Διαφορετικότητα, Συμπερίληψη» (διάρκεια 9 μήνες, 400 ωρών) ξεκινάει το νέο του κύκλο τη Δευτέρα 19/2. Οι εγγραφές ήδη ξεκίνησαν. Για να μάθετε περισσότερα για το πρόγραμμα επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του εδώ. Για να εξασφαλίσετε τη θέση σας σε αυτό εγγραφείτε εδώ.